Til forsiden

Du er her: Pål Krogvold > Fluefiske > Belize-Placencia 2011

Belize-Placencia 2011

Per med brukket stang og fin tarpon

Per med en flott jack cravelle

Ivan holder opp en av mine tarpon

Per og Ivan vandrer mot tailende permit

Per Sondrup Nielsen og jeg satset på at værgudene skulle være på vår side og bestilte tur til Belize i oktober for å fiske permit. Han var en av de få jeg torde reise med på denne tiden av året, vel vitende at det kunne bli bomtur. Permit er vanskelig og været i oktober en gamble da det fortsatt er "hurricane season"..

En super tur til Belize er over. Til tross for at værgudene ikke var helt på vår side var Per og jeg superfornøyd med vårt 8 dagers fiske i Placencia.

5. des 2011

Sist oppdatert: 6. des 2011

Allerede på lokalflyet inn mot Placencia var det lett å se at det hadde regnet. Alle elvene var brune. Første natten regnet og tordnet det enormt og vi var virkelig bekymret for fisket. Dagen kom imidlertid med bra vær og vi så mange, og kastet på mange permit, men vi var ikke flinke nok til å kroke noen. Permit-fiske er utrolig spennende, hovedsaklig fisker vi på fisk som tailer og flua må legges ca 30 cm foran hodet på den. Da gjelder det å kaste så vi ikke skremmer fisken, legg til at det alltid blåser litt, at fluene er tunge, og at permit er meget skeptisk til alle kunstige fluer, og du skjønner at dette er utfordrende fiske. Guiden Ivan var super-dyktig og så fisk på enorm avstand. Som bonus avsluttet vi dagen med tarponfiske etter rullende fisk. Vi hadde noen tarpon på, men det endte med at jeg fikk en flott king mackerel på noen kilo, en ny art på lista. Vi var 12 timer på vannet.

De neste to dagene hadde vi guiden Kurt som også var helt super. Vi hadde hatt en regnfull natt med mye hardere regn, noe jeg nesten ikke trodde var mulig. Denne dagen hadde vi en del regn, men flyttet oss hele tiden for å unngå det mest mulig. Vi var inne på de samme flatsene som dagen før, og på mange nye flats, men så nesten ikke permit. Vi kastet på noen få. Tarpon så vi imidlertid både morgen og kveld, de rullet i store stimer og vi fikk fisk. Per brakk en stang han hadde med for testing, den brakk i surringen til nedre stangring, men han landet alikevel en fisk på 25-30kg med den brukne stanga og god hjelp av Kurt. Jeg fikk en fisk i samme klassen. 13 timer på vannet. Dette var guider som ikke lå på latsiden. Neste dag, igjen nesten 13 timer på vannet. Denne dagen ble vi også jaget av torden og regn, men Kurt unngikk det meste ved at vi flyttet oss. Vi så ingen permit, men fikk igjen kontakt med tarpon.

Dag 4-8 hadde vi igjen Ivan, og han la inn 12-13 timers fiske for oss hver dag. Morgen og kveld satset vi på tarpon, og permit lette vi etter på dagen. Vi så noen permit et par av dagene og nå fikk vi både hugg og take. Både Per og jeg kroket fisk, hans datt av fort. Jeg hadde på min så lenge at Ivan begynte planlegging av bonefish-fiske for å få grand slam, tarpon hadde jeg tatt tidlig på morgenen. Men permiten valgte å gå rundt noen koraler og kuttet fortommen.  En ettermiddag kroket Per en diger jack cravalle som virkelig ga en flott fight. Vi hadde også mange take fra tarpon.

Totalt fikk vi 6 tarpon og hadde på mange. Vi fikk også den store jacken til Per og min king mackerel. Det ble også tatt andre typer jacks og en spanish mackerel. Vi var egentlig veldig uheldig med været. Vi hadde i mer enn 2 dager bakkanten av en tropisk storm. Da det var over fikk vi sesongens første kaldfront. En av dagene med så hard vind at vi måtte holde oss innaskjærs i det de kaller lagunen. Da hadde vi kun noen få kast på permit, men så ikke noe tarpon denne dagen. .

Konklusjon:Et supert sted for permit og tarpon. Vindretningen under vårt opphold gjorde at det de fleste dagene var lite permit å se. Vi hadde imidlertid sett nok til å se potensialet og skal tilbake igjen, men da på en tid av året med mer stabilt vær: Vanligvis anbefales mars/april/mai/juni. Neste gang reiser vi mars/april eller mai. Vi snakket imidlertid med amerikanere der nede som foretrakk oktober og som hadde vært der i årevis på den tiden, men at de visste at været kunne være en gamble. Det ble mye kasting i hard vind, vadende til knærne. Vi bestemte oss begge to for at neste gang øver vi oss med kasting av tunge krabber i hard vind før vi reiser. Her gjelder det omtrent å kunne treffe en frisbee på 15m hold. En stor takk til Kurt og Ivan som i løpet av de 8 dagene la ned omlag 100 timers arbeid og kjørte tilsammen ca 80mil med båtene sine. De var trivlige å være sammen med og så fisk på utrolige avstander. På toppen av dette serverte de hver dag deilig lunsj, som hummersalat e.l.

6. jan 2016   » Foredrag
2. des 2014   » Padletur på Kharlovka uke 26-2015
29. jan 2014   » Hardy Zenith og Proaxis
6. des 2011   » Tropisk fiske!
5. des 2011   » Belize-Placencia 2011
13. des 2010   » Kanoboka kommer på nytt til våren 2011
31. aug 2009   » Nå ligger rapporter fra Kola 2009 på den engelske versjonen av siden
22. feb 2009   » Nyutgivelse av Fluefiske fra A-X
25. okt 2008   » RYNDA UKE 32-2009
28. mar 2008   » Padletur på Rynda? Tenk 2009
28. mar 2008   » Den har kommet!
12. feb 2008   » Marabou Wooly Bugger
28. jan 2008   » Inspirert av Lars Monsen til å padle?
5. jan 2008   » Runar med havabborfilm

Kanoboka skal ut på nytt

13. des 2010

Kanoboka kommer ut på nytt til våren. Dette er pga alle som har spurt etter den hos bokhandlerne. Se portfolio »