Til forsiden







 Du er her: Pål Krogvold > Padling > Få kanoen opp i kajakkfart

Få kanoen opp i kajakkfart



Årebladet er i vannet, kraft begynner


Kraften er på sitt største fra nå-


Til nå. Nå er kraftfasen over og åra skal ut av vannet. Evt J-tak er påbegynt.


Evt J-tak er over. Nå skal åra ut av vannet

 

Kanoen vår glir hurtig gjennom vannet, det er stille. Den eneste lyden er et og annet lite plopp fra årebladene og en lett surkling fra kjølvannet. Rygg og armer gjør de vante bevegelsene, det er herlig å se at kanoen går raskt og rett som en snor. Tak for tak tar vi innpå kajakkpadlerne foran oss på vannet. Vi passerer dem med et hyggelig hei, og ser forvirringen i ansiktene deres. En herlig følelse for en kanopadler, det og ta igjen folk som padler kajakk, uten å anstrenge seg!


28. jan 2008

Sist oppdatert: 28. jan 2008


Kajakk er blitt stadig mer populært de senere årene, og det med rette. Dessverre er det imidlertid mange kajakkpadlere som hadde vært best tjent med en kano, uten at de har reflektert over det når de skulle kjøpe. En av årsakene til dette er sikkert det bildet mange har av kajakker og kanoer: Kajakken er en aerodynamisk, moderne farkost som glir lett og fint gjennom vannet, kanoen en indianeraktig, gammeldags sak som virrer fram og tilbake i somlefart med to personer om bord som plasker i vei med usynkron åreføring. Dette er selvfølgelig et feil bilde av båttypene, selv om det er riktig bilde av de fleste kanopadlere. Det rette bildet er at en kajakk er lett å padle ganske bra uten forhåndskunnskap, mens en kano krever rett teknikk for å gå bra. Det betyr at den som vil få en kano til å gå hurtig og lett gjennom vannet, og oppleve bevegelsesglede i den, må legge ned litt arbeid på teknikktrening. Og da må du også vite litt om hva riktig teknikk går ut på. I utgangspunktet vil to personer i en god kano omtrent være like raske som en person i samme fysiske form i en havkajakk.

 

Kanoteknikk:

Hvis to personer padler en riktig trimmet kano, vil den på vindstille vann svinge vekk fra siden akterpadler padler på. Dette skyldes vannets grep på kanoen. For å kompensere for dette må det gjøres en form for korrigering, og det er her kanoens sneglebevegelse begynner for de aller fleste. De gjør nemlig dette så galt det går an, de bruker et bremsetak! (Og ja, det bremser. Veldig.) Taket er effektivt for å styre kanoen til ønsket kurs, men tar bort alt for mye av kanoens sig. Vi må altså gjøre det annerledes:

 

  1. Kanoen:

Vi starter med kanoen, som jo er den dere har. Har dere ikke kano allerede, bør dere skaffe en moderne, relativt rank kano med rett kjøllinje. Helst opp i om lag 5,50m lengde. Det er en fordel om den har bøtteseter og at de er plassert langt ut i hver ende. Det er også fint om dere har noe og sparke fra mot, lufttanken foran og evt en fotstøtte bak. Alle kanoer kan imidlertid gå fint med rett teknikk.

 

  1. Årene:

Det neste punktet er årene. For oss er de den viktigste delen av padleutstyret, da det er de som gir oss kontakten med vannet. Vi har leid kanoer mange steder, og de har vært av ymse kvalitet, men årene har vi alltid med oss hjemmefra. Det viktigste er at årene ikke må være for lange: Sett deg på en stol og sett åras håndtak på stolen mellom beina og bladet opp foran ansiktet. Mål hvor langt skaftet rekker. Det skal rekke omtrent til nesa hvis det er en bøyd åre, men kan være opptil 5 cm lenger hvis åra er rett.  Vi ser hele tiden folk med alt for lange årer, og ofte med for store åreblader. Har du ikke årer allerede, og vil ha god padlefølelse, så kjøp bøyde årer, sk bent shaft årer. Disse gir årebladet et bedre grep på vannet når padlestillingen er mest effektiv, det gir også en bedre følelse med vannet. Jo lettere årer, jo mer feeling. Pål er 178cm lang og bruker bøyde årer som er om lag 130cm lange. Her er bladet omtrent 21x37cm. Laila, som måler 169 cm bruker årer som er 2,5 cm kortere. Bent shaft årer koster mye mer enn de plankene som ofte selges som årer, men de er verdt hvert øre. Og jo lettere åra er, jo mindre sliten blir du.

 

  1. Trimming

Nå skal dere starte padlingen, og da er det viktig at båten er riktig trimmet. Kanoen går raskest hvis den stikker like dypt foran og bak, men dette gir litt for mye styreproblemer. Det er best er derfor at kanoen med padlerne ombord er litt baktung (helst bare litt). Noen kanoer har sleidesete foran og kan lett trimmes ved å flytte personen foran litt fram eller tilbake. Trimming kan også gjøres med bagasjen.

 

  1. Grunnteknikk

Først sittestillingen: Liker du å knele, gjør du det. Vi foretrekker å gjøre som maratonpadlerne, nemlig å sitte med beina mot en støtte. Det blir altså som i en kajakk, bare mer behagelig fordi vi sitter mye høyere.

Den grunnleggende teknikken for framdrift går ut på at åra settes vannet, og kanoen trekkes opp til åra. Det vi ofte ser er at mor (som vanligvis sitter foran) tar et i utgangspunktet ganske riktig tak, men at far som skal være macho, trekker med alt for kraftige lange tak. Dette gjør at åra hans skaper mye turbulens. Teknikken vi anbefaler er hentet fra maratonpadlernes teknikk, det er en teknikk med relativt høy årefrekvens og mindre kraft pr. tak - som å sykle på lette gir. Har du bøyd åre, så pass på å bruke den rett vei! Se bilder.

Ved padling skal ikke kraften komme i hovedsak fra armene, men fra rygg, mage og skuldre.  Se bildene av teknikken. Åra settes i vannet foran deg, du har strukket den nederste armen, senket skulderen og vridd kroppen litt for å nå langt fram med nederste hånd. Skulderen til øverste hånd på åra er litt tilbake, mens denne armen er også nesten strak i det årebladet er satt i vannet. Albuen til øverste hånd er hevet omtrent i høyde med hånda. Nå trekker du med nederste arm og skulder, mens øverste arm og skulder presser fram og ned. Legg merke til at taket avsluttes en stund før nederste hånd når hofta. Fortsetter du taket etter dette kaster du bort krefter. Særlig er dette galt ved bruk av rette årer. Prøv å justere kraften mellom øverste og nederste arm slik at du hører at turbulensen rundt årebladet blir borte. Når du padler riktig, vil du kjenne at du etter en lang dag er støl i magen. En vanlig turtakt for oss er om lag 50 tak i minuttet.

Et meget viktig punkt - en forutsetning faktisk - for at dere skal få fint sig i kanoen, er at dere MÅ padle i takt, og på motsatt side av hverandre. Padling på samme side gjør dere bare når dere trenger det for å rette opp kursen, og da er det akterpadler som ber om det.

Forts:




28. jan 2008   » Kanoen opp i kajakkfart #2
28. jan 2008   » Få kanoen opp i kajakkfart



Kanoboka skal ut på nytt

13. des 2010

Kanoboka kommer ut på nytt til våren. Dette er pga alle som har spurt etter den hos bokhandlerne. Se portfolio »





"Rett På Nett" levert av Sorenso AS