Til forsiden







 Du er her: Pål Krogvold > Padling > Kanoen opp i kajakkfart #2

Kanoen opp i kajakkfart #2



Nå begynner du vridningen av bladet.


Legg merke til veien øverste hånd vris og at den føres litt inn i kanoen


J-taket begynner når du har kommet hit.


Bytting av side.

Justering av kursen

Padler dere slik som forklart over, vil kanoen, som nevnt, svinge bort fra akterpadlers padleside. Det må justeres på et eller annet vis.


28. jan 2008

Sist oppdatert: 29. jan 2008


Det mest logiske er det maratonpadlerne gjør: før kursen har blitt helt feil bytter begge padlere padleside. Teknikken kaller vi Bytt side teknikken. (Mange ser på dette som amatørmessig, det sa man også om Bjørn Borgs tohånds backhand). Altså: Akterpadler (det er nemlig han/hun som ser det først) ser at kanoen begynne å svinge, (eller etter noe trening, føler at den er i ferd med å starte en sving). Han eller hun gir da et signal, sier bytt, hæpp el. under et padletak, dere tar så et tak til og bytter padleside. Med litt trening går byttet så fint at det ikke blir noe brudd i padlerytmen (se bildemontasjen). Nå vil kanoen gå rett og fint på stille vann. Mange føler allikevel behov for å kunne tak som holder kanoen på rett kurs uten å bytte side. Man har da i hovedsak to muligheter: det vi mener er det rette taket, J-tak, eller det vi ikke anbefaler, bremsetaket. Begge utføres av akterpadler.  J-taket er et styretak der man styrer mens man fortsatt gir fremdrift. Bremsetaket er et tak der åra brukes som et ror etter at taket er ferdig og som derfor bryter padlerytmen samtidig som det bremser. Bremsetaket er etter vår mening et tydelig tegn på amatørmessig padling.

 J-taket

J-taket gjøres på følgende måte: Tenk deg at du er nesten ferdig med et vanlig fremdriftstak. (Nederste hånd skal føres som i et vanlig tak). Så begynner du en vridning av øverste hånd hvor tommelen føres vekk fra deg, samtidig fører du øverste hånd litt innover mot kanoen (dette skjer mens du fortsetter fremdriftstakets bevegelse). Årebladet vil da beskrive en J. Se tegningen av bladets vei i vannet (øverst) og bildene og du vil skjønne hvorfor den retter opp kanoen.  Dette taket kan gjøres svakt eller sterkt etter behov.

 Trekketak

Trekketaket er et tak du må kunne for å svinge kanoen og for å hjelpe med å holde den på rett kurs ved Bytt side teknikken i vind. Taket kan brukes både av akterpadler og frontpadler, men det er viktig at kursen holdes av akterpadler og det må derfor kommuniseres mellom de to, akterpadler ber om trekketak når det er nødvendig. Trekketaket går ut på at åra settes i vannet ut til siden for kanoen, og så trekkes mot kanoen. Vanligvis gjøres det i kombinasjon med vanlig fremdriftstak, ved at åra settes i slik at det blir et skrått fremdriftstak, f.eks 30 grader i forhold til kanoen (se tegningen). Da beholdes god fremdrift samtidig med at det styres. Når akterpadler tar dette taket, svinger kanoen vekk fra den siden han/hun padler på. Når baugpadler tar taket, trekkes kanoen mot siden han/hun padler på. For å hjelpe kanoen til å svinge kan du lene den. Særlig er dette en fordel i kanoer med rett kjøllinje. Skal du mot venstre og akterpadler padler på høyre side lener han mot høyre (altså vekk fra retningen han ønsker kanoen skal gå). Er ikke dette nok til at den får ønsket svingradius, kan det lenes mer eller tas et skrått trekketak.

 Vind

Vind innvirker kraftig på en kanos gange i vannet. Er man to i en kano som er trimmet fortung (huff!), nøytral eller bare litt baktung vil kanoen prøve å gå opp mot vinden. Skal dere på tvers av vindretningen betyr det at dere må padle mye uten å bytte padleside, kanskje akterpadler også må bruke trekketak mye av tiden. Under sterk vind blir det kanskje også behov for at begge padler på samme side av kanoen lange stunder.  Har dere sleidesete, flytter frontpadler setet sitt bakover for å trimme båten mer baktung, dette hjelper mye.

Er en kano trimmet for baktung, (vanlig hvis en person padler tomannskano alene eller frontpadler er et barn), får man et omvendt problem: Nå vil kanoen med vinden. Har dere sleidesete, flytter baugpadler framover, eller dere kan flytte bagasje. Er du alene i kanoen og bagasjen ligger foran, men dette ikke er nok, flytter du deg mot midtre tverrstiver slik at du er nesten i midten av kanoen. En vannkanne som ballast i baugen kan også hjelpe alenepadleren.

Nå er det bare å trene. Når dere får kanoen til å fly får dere den deilige følelsen av harmoni. God teknikk skal forøvrig ikke brukes fordi man på død å liv skal fort avgårde (det går nemlig utrolig mye raskere), men fordi bevegelsene blir så mye mer harmoniske og det blir mye morsommere, det går lettere. Den virkelige betalingen for god teknikk kommer den dagen dere skal tilbake til bilen etter en lang kanotur og det båser hard motvind, eller - enda verre - hard vind skrått forfra. Så blir ikke turen dobbelt så lang og dobbelt så slitsom som den ville vært med dårlig teknikk.

Lyst til å lære dette skikkelig? Kjøp Kanoboka, med den følger også en instruksjons DVD. 




28. jan 2008   » Kanoen opp i kajakkfart #2
28. jan 2008   » Få kanoen opp i kajakkfart



Kanoboka skal ut på nytt

13. des 2010

Kanoboka kommer ut på nytt til våren. Dette er pga alle som har spurt etter den hos bokhandlerne. Se portfolio »





"Rett På Nett" levert av Sorenso AS